إلبسوا كارينا و إفرسوا فينا !

الأربعاء، 5 أغسطس 2009

سلسلة حكاية في صورة ( إلبسوا كارينا و إفرسوا فينا ! )







 


(( أنا هقولكوا على حاجة مش عارفة هتصدقوها وللا لا انا طبعا مش عارفة هي صح وللا غلط بس هقولكوا اللي شوفته وخلاص قبل ماتطلع باديهات كارينا والكلام الفارغ ده جالي إيميل من الكويت بيترجم لقاء مع حد مسئول في إسرائيل وفي اللقاء ده اتكلم عن نوايا كتير ومن أهم النوايا دي هو الاتجاه للبس المحجبات وتغييره بالشكل اللي يشوه منظرهم هي

سنة تقريبا وظهرت البلاوي دي
انا ماعرفش اللقاء ده كان صح وللا غلط بس هو ده اللي انا شايفاه أدامي عمري ماتخيلت أبدا إني أمشي في الشارع أشوف واحدة حاطة طرحة على راسها ولابسة تونيك فوق الركبة بحبة حلوين وتحته لابسة بنطلون كارينا وللعلم البنطلون ده حاجة زي الشراب الفيليه مافيش فرق يعني رش أول ماشوفت المنظر ده في الشارع أصحابي هما اللي مسكوني من إني أروح أهزأ البنت اللي كانت ماشية كده وفعلا ممكن تكون خدت بالها من استنكاري للمنظر دلوقتي أغلب البنات ماشية كده والله أعلم بكرة يمشوا بالمايوه وفيه طرحة برضه!!

مش عارفة يمكن عشان شعرهم وحش وللا إيه دي أكتر حاجة هتجيبلي مرض في الزمن اللي احنا عايشين فيه ده طيب يعملوا اللي هما عايزينه بس مايلبسوش حجاب مايشوهوش منظره كده الحجاب مش اني أغطي لون فوق لون الجلد وخلاص الحجاب اللي هو لا يشف ولا يصف نفسي البنات تعرف الموضوع ده ربنا يهدي من الآخر احنا عايشين في عصر ربنا يستر علينا من غضبه يارب  اللهم آمين ))


 


انتهي الكلام والكلام طبعا ليس لي ولكنه منقول بالحرف من احدي الفتيات علي اكبر منتدي عربي تقريبا وبدون ذكر اسماء او لينكات !


دهشت صراحة اني أخيرا أري واحدة من فتيات مصر وفين ؟!  في 2009


 يصدر منها مثل هذا الكلام الموزون والعاقل . و انها تكون علي شئ من الغيرة والغيظ من المنظر اللي بنشوفه يوميا باسم الموضه و  الاستهبال المبالغ فيه من بعض - وليس كل - البنات وبغض النظر عن ان هذا البعض  اصبح كثير العدد وكبير الانتشار  . ومثير للإستفزاز :


 الا ان دايما في استثناء لكل شائع  ومختلف لكل منتشر وشاذ لكل قاعدة ، بنات علي قدر من الحياء والإحترام  وليس لنا الحكم علي داخل أحد بل لنا فقط ما تقع عليه اعيننا  . هذه القلة من الفتيات  هي الحسنة الوحيدة و القشة التي يتعلق بها بعض الناس وخاصة قلة من شباب ايضا علي شئ من الاحترام و( الخير لسة جواهم  ) مثلما يقولون موضوع الحجاب المودرن .


 ولبس البنطلون موضوع اصبح كبحر من كثر اتساعه و لا يمكن باي حال من الاحوال الالمام بيه في بضع أسطر مهما طالت المساحة ومهما انعدم الملل من تكرار الكلام فيه .


 موضوع الحجاب بتاع اليومين دول مرتبط بشكل مباشر جدا ولا ينفصل بأي حال من الأحوال عن طريقة لبس الفتيات من النوعية السالفة الذكر  . 


فمن تلبس البنطلون  ومعاه الكارينا و الفيلية والمحزق والملزق والمشبك ! فلا حجاب لها من الأصل و صحة ما تقوله عن انها محجبه هي نفس صحة مزاعم اسرائيل عن احقيتها في القدس . 


وعلاقتها بالحجاب  بالضبط زي علاقتي كدا  بعم  شندويلي  غفير مبني بلدية كفر نوي البلح ( معرفوش ولا عمري شفته ! ) 


 


ولا كلام ازيد من كلام البنت اللي اتكلمت في اول المقال .


ولا خاتمة افضل من كلام د. أحمد خالد توفيق في وصفه لهذا الحجاب الا انه :


 


" حجاب يُلبس على الجينز أو الثياب الضيقة مع ماكياج كامل يدغدغ في الرجل الشرقي ذكريات عصر الجواري؛


 فالفتاة تلبس ما تحب لكنها تضع إصبعيها في عين من يجرؤ على أن يطالبها بالحجاب الصحيح..


 ولو لم تجد لها مكانًا محجوزًا في الجنة فلسوف تندهش بحق." !


 انتهي الكلام


ولكم السلام  !

0 التعليقات:

إرسال تعليق