عاوز تــذيـــع .. قول ذيـــع !

الأربعاء، 5 أغسطس 2009





عاوز تــذيـــع .. قول ذيـــع ! 







لو سمحت انا  عايز اذممك ؟
لا معلش  اوعي ايدك وخليني أذممك ؟


بذمتك يا سيدي


بذممممممتك  وانا راضي ضميرك وشهادتك


حط نفسك في موقف زي ده


انتا شاب خلصت  جامعة وبتقدير كويس .بشهادة متميزة ومطلوبة   . خرجت من الكلية لقيت  الناس كلها بتقول كورسات كورسات
ومفيش شغل الا لما تحسن مستواك في اشي انجليزي و فرنساوي وكومبيوتر , و  icdl  و mcp  و bbc  و  kfc    ولخبطة لغاية لما الواحد بقي بيدخل ال wc   بيفتكره  كورس  هو كمان !
المهم حضرتك  خدت كورسات بالشئ الفلاني  إشئ انجليزي علي فرنساوي علي موريتاني و خدت الرخصة الدولية  لسواقة الكومبيوتر .  تلك الشهادة المتخلفة  المسماه  بال icdl   حيث يدرسون لك  منهج برنامج  ميكروسوفت اوفيس اصدار 2000    مع العلم   اني بكتب لحضرتك المقال دلوقتي علي اوفيس  2007  و لا تعليق


مش كدا وبس  ده انتا حضرت دورات في التنمية البشرية  وخدت شهادات في البرمجة اللغوية العصبية   مثلا  ( علم جديد هو  والحمد لله اني كتبت اسمه من غير غلطات املائية ! )


هذا ناهيك   عن دورات وكورسات أخري يأخذها المرء  حسب ما يريد العمل به . بدءا   من كورسات الفوتوشوب والتصاميم  مرورا  بالبرمجة بلغات السي و الجافا  والكنافة وغيره .
  باختصار :  دفعت دم قلب والدك  و حرقت قلب  والدتك  و  دماغ سعادتك اتبهدلت لحد ما  تبقي - جود كواليفايد - علي رأي الجماعة بتوع ال hr 
وهم   جماعة جديدة ظهرت من  اللاشئ هذه الايام   معظمهم كانوا من العواطلية   فإذا هم يخترعوا  علم جديد بوظيفة جديدة تقوم  علي انهم يختاروا  من العواطلية المتقدمين للشركات ما يناسب  العمل بها  حسب مؤهلاتهم ! ويقومون بالرد  علي الشباب المتصلين بالشركات واللذين استجابوا لاحد اعلانات الوظائف الخالية !
ويقومون بالانترفيو . اي المقابلة الشخصية مع سعادتك  - عقبال منشوفك موظف كدا - علي اساس  انهم بقوا  خبراء في تحليل الشخصيات وفرز العقليات  وانتخاب القدرات و فهم  لغة العيون واشارات الايدي و حركات الكرافتات مع الهوا  ليتنبئوا  مثلا  ان  الجالس امامهم  هذا  مؤهل تماما ليعمل لدي  شركتهم !


المهم انك  بعد ما عملت  كل ده واصبحت مؤهلا  جيدا يا عزيزي كي تنزل وتحتك  بسوق العمل .  فما  باقي الا انك  تبحث  عن الوظيفة نفسها  .


هناك كلمة امريكية شهيرة جدا  تقول :  البحث عن وظيفة : وظيفة في حد ذاتها !


وهذا يا ولدي صحيح فانت تقريبا تعمل لكن من منازلكم.  تصحي الصبح بدري من اجل اللحاق بالطبعات الاولي  من الجرائد . تبحث في الوظائف الخالية بلا تعب او كلل  او ملل .
ثم تقوم مثل باشكاتب الحكومة بكتابة  الاعلانات كوبي بست من الجريدة الي ورقة  منفصلة خاصة بك تدون عليها رقم الشركة الفلاني او المكتب العلاني  كي تتصل بهم  فور انتهائك مما تفعله
 فهكذا يا ولدي تجمع بين  موظف الحكومة التقليدي الذي يقوم بالكتابة  ثم تتحول  الي تلي سيلز  - مندوب مبيعات بالتليفون - فتقوم بالاتصال و الرد بلباقة و حسن  حديث مع العميل !


كل هذا  طبعا لا ينسيك خطوة بينية مهمة وسط كل ذلك وهي عمل  السيرة الذاتية او السي في  . ومن الواضح ان السي في اختراع  جامد والدليل انها مكانتش موجودة زمان ومع ذلك نسبة البطالة زمان مش زي دلوقت . جميل !


المهم بعد صناعة هذا الاختراع  وهو عبارة عن ملف انقح من بتاع س و ج في اي نيابة ، عن كل شئ في حياتك بدءاً  من اسمك وسنك  وتاريخ ميلادك  لحد لون عينيك .
هكذا اصبح كل شئ تمام  وما عليك  الا النظر في الاعلانات  لتجد منظر  مثل  هذا  .


 



بذمتك  بعد كل ده  ومرتبك  في الوظيفة دي هيكون  200  جنية .  رد  فعلك  هيكون ايه ؟!
200 جنية
200 جنية .  اي  انك  ستستلف عليهم لتكمل تكاليف  المواصلات فقط ! . اي انك تقريبا  مفيش فرق بينك وبين عامل نظافة في هيئة تجميل ونظافة القاهرة


في لقاء سابق مع احد العبيد في قريش زمان . أكد ان سيده  اللي اشتراه ( واحد من الكفار يعني ) دفع  فيه اكثر من ال 200  جنية دول . اي والله !
مش عارف الحقيقة  اوصف احساسي او اكتب تعليقي علي صاحب شغل  عنده دم واحساس بالكمية دي .
وهل هو منزل الاعلان علي سبيل الفكاهة يعني ولا  مقلب  وكدا  وبعد ما تتصل  هيكلمك  ابراهيم  نصر ويقولك  عايز تذيع  قول ذيع مش عايز بردو  قول ذيع !
انا عايز   اهاجر من البلد  دي والله من اللي الواحد بيشوفه


ولذلك  ليس  غريبا  ان نقرأ  في الجرايد  خبر زي ده



القاهرة  تشهد كل يوم  عدد كبير من  حالات الانتحار .تم حصر 10  الاف  منهم في القاهرة  وحدها  السنة الفائتة فقط  . والمعظم شباب !


وانا اراهن ان  معظم الشباب  دي  منتحرتش من  قلة  مرتب زي كدا .  بل من الغيظ   من البشر دي  اللي مصممة علي استفزاز  الجميع  بكل الطرق


فالراجل مكلف نفسه وحاطط اعلان بفلوس  علي اساس  ان  حد هيتصل  بمرتب زي ده ؟!
لا وكاتب يفضل  احد سكان  مصر الجديدة او مدينة  نصر .  حقيقي هي إز  فيري سمارت !


 يعني هو واحد ساكن في مصر الجديدة  بيفطر كل يوم عصير جريب فروت او في مدينة نصر بيصرف علي  اللبان  50   او  100  جنية  . تتخيل انه  هيرضي بوظيفة زي كدا الا علشان يختبر بنفسه اذا كان الموضوع ده فعلا حلقة   كاميرا خفية ولا لأ !


انا مش عارف حقيقي الناس دي بتاكل ايه .  وهل ده مثلا  مرض وانتشر يعني  استفزاز بهذا الشكل ؟
ولا هي حاجة في الهوا مثلا ولا  ميكروب في المية !


احب اقول  لكل واحد زي ده .  
صدقني العلاج بتاعكوا  مش غالي يعني   هو صحيح  الحقنة بتوجع شوية  لكن معلش  استحملها   وهتبقي كويس  خالص


و  هتبقي بني أدم  عادي  زينا  .فيك  مخ وبتفكر


 متقلقش !

0 التعليقات:

إرسال تعليق