بــلــدهـــم ! ( عن زواج الخلايجة من قاصرات مصر ! )

الأحد، 9 أغسطس 2009





بــلــدهـــم ! ( عن زواج الخلايجة من قاصرات مصر ! )


نبدأ باستفتاح بسيط معبر وحقيقي علي لسان كاتبنا الكبير خيري شلبي من كتابه الرائع ( تقليب المواجع ) وهو كتاب يحكي قصصا واقعية علي لسان اصحابها والكتاب تحفة لمن يريد المزيد : تقول البنت صاحبة القصة :


" ذات يوم زارتنا الداية . اتضح انها سمسارة زواج للعرب . فاوضت امي علي ان تزوجني زواج متعة . ولكن علي سنة الله ورسولة بموجب عقد محدود المدة . الشهر ب 10 الاف جنية . الشهرين ب 20 الف . ثلاثة بثلاثين . واحيانا لمدة اسبوع ولكن ب 10 الاف ايضا .


قلنا علي بركة الله طالما زواج شرعي ! اخذتني السمسارة بعد ان شطفتني وزينتني علي سنجة عشرة . ومعي مجموعة من البنات اجمل مني مية مرة . ادخلونا علي الرجل لابس الدشداشة واحدة بعد الأخري . فلما جاء دوري نزل من السرير الي الكرسي . أمرني ان اتمشي أمامه وتحسسني بيديه شبرا شبرا . وكنت اعمل بنصيحة السمسارة فاستسلم له وانا مبتسمة لكي يتفائل بي وبالفعل تفائل وتزوجني بعقد لمدة 20 يوم لم يتركني فيها ساعة واحدة حتي ألمني فيه كل جسمي . عشرون الفا نقلونا نقلة لدنيا جديدة . اكلنا وشبعنا واكتسينا ..


ما كادت الفلوس تجف حتي جائتنا نفس السمسارة و أخذتني الي لابس دشداشة أخر لكنه عجوز كان يأكل الديك الرومي بكامله ..ويتعطف علي بنسائر يدسها في فمي ويشرب زجاجة ويسكي كاملة ! ثلاثة اشهر بثلاثين الفا .. نقلنا الي شقة اوسع انا واهلي انتبهت الي اخوتي السمسارة فكان رزقهن اوسع من رزقي ! "


الي هنا نكتفي ..وباقي القصة تحاشيت ان اكملها لان النفسية مش ناقصة .. لكن الطريقة التي يتعامل بها الخلايجة واصحاب اموال النفط ..طريقة شراء الجواري ..طريقة مثيرة للأشمئزاز ..وسبق ان نشرت المصري اليوم تحقيقا جريئا عن تحول مدن كاملة الي سوق للجواري يعبث ببنات المصريين فيه اصحاب اموال النفط ..


القادمون من بلاد البترول والرسول !.. لابسي الدشداش والعقال والعباءة .. من يتخذون الدين هزواً و من يظنون ان بامكانهم ان يشتروا جنة الله في الدنيا وان ينزلوها علي الارض .. يتمتعون بحورها ويشربون خمرها وياكلون لحم طيباتها بلا حساب !


المفزع هو دراسة بتاريخ اليوم نشرت في المصري اليوم كشفت أن نسبة الفتيات القاصرات اللائى تزوجن من غير المصريين وصلت إلى ٧٤.٣%.في مدينة اكتوبر وحدها !! اي مهانة واي ظروف اودت الي بلدنا لتباع فيها البنات بهذا الشكل ..!



مستعمرات الخليجيين في مصر !


" فى شارع الهرم و أمام عيون المارة كانت الأحذية و الشباشب تسقط بمنتهى القسوة و على رأس الطبيب المصرى و زوجته و كان الجناة ثلاث سيدات سعوديات قررن تأديب الطبيب و زوجته بعد أن قلن لهم:" أنتو المصريين عايشين بفلوسنا و إحنا أسيادكم .. و سوف نبلغ السفارة السعودية فى القاهرة لتتخذ اللازم ضدكم" .. حاول الطبيب الاستعانة بسيارة النجدة لإنقاذ زوجته بعد أن ظهر شاب آخر قام بالاعتداء عليهما و هو ما دفعه إلى الذهاب إلى قسم شرطة العمرانية و تحرير البلاغ رقم 100 لسنة 2007 ضد السعوديات " من احد الجرائد المصرية بالنص .


وهناك اعظم يحدث علي ارضنا و في وسط بلدنا من تجبر وتكبر للخلايجة علي المصريين واكثر ..


قطع معروفة من ارض مصر تصبح مرتعا للاخوة الاشقاء كشارع جامعة الدول العربية بالمهندسين وشارع البطل احمد عبد العزيز ومصر الجديدة والمنطقة المحيطة بسيتي ستارز و اجزاء من مدينة المعادي .. تعتبر هذه المناطق مستعمرات خليجية والمكان المفضل للسياح العرب واصبحوا هم السكان الاصليين بها واصبح المصريين دخلاء وضيوف ! حتي ان الايجارات تضاعفت 5 مرات في المهندسين و مصر الجديدة و المعادى لأن " العملية مش طالبة مصريين .. اديني دولارات .. العربي يوكل والبلدي متكترش منه ! "


لحم رخيص


لا اعلم حقا ما الحل في قضية مثل هذه - هذا باعتبار انها قضية واحدة وليست اكثر – الزواج من القاصرات بهذا الشكل المهول .. تفريط الاهل في بناتهم بهذا الشكل وقبول المصريين المعاملة بهذا التجبر و قبول العبودية للمال قبل صاحبة ..الي ان وصلنا لان نهان في بلدنا بهذا المنظر .


دعك من قضايا اثبات النسب التي زاد عددها نتيجة خلفة البنات المصريات من اصحاب الدم البترولي الي ان اصبحت قضايا اثبات النسب مثل قضايا المخدرات ويمكن زيادة ! حتي ان المحاكم المصرية فى الفترة من أواخر سبتمبر الماضى و حتى أوائل مارس 2005 نظرت ما يقرب من 558 قضية إثبات نسب أقامتها مصريات ضد أزواجهن العرب !


العيب ليس علي الاخوة الاشقاء .. بل علي الاهالي الذين فرطوا في الضني من اجل المال و كان المفروض الا يتركوا لحمهم ينداس بهذا الشكل ولو كان بهم خصاصة !


ام العيب علي حكومة رخصت منظرنا امام العالم وجعلتنا نرتضي الهوان امام اصحاب الدرهم واصحاب الدينار لابسي العقال ! وجعلت الزاوج امرا بعيد المنال وجعل الشباب المصري في اخر الطابور بعد ان تمت محاصرته من جميع الجهات بالبطالة والمخدرات .. حتي اخذ مكانهم من ليس لهم الحق .. وماذا نقول للبنت التي ترضي لنفسها ان تكون جارية ؟ متتجوزيش ؟؟ عدي الثلاثين وعنسي وقضي حياتك في انتظار شاب مصري ربنا العالم بظروفه هو واللي زيه ؟!


معزورين !


السؤال هو نفس السؤال الذي سأله صحفيون قبلي


كم تدفع مصر مقابل إقامة ملايين من السائحين العرب فى شقق المهندسين و فيللات الشيخ زايد و أبراج المعادى؟ كم تدفع مصر مقابل بيع أنتيكات خان الخليلى و هدايا حى الحسين؟ وبيع لحم بنات المصريين !


الذين يدفعون هم هؤلاء .. فهو الطبيب الذى اعتدى عليه رجال الأميرة السعودية و هو السائق الذى مات تحت عجلات الليموزين السعودية و هو الجرسون الذى كسر على رأسه النبيذ الأحمر و الفودكا. وهي البنت القاصرة التي هتك عرضها باسم الزواج . ودمرت نفسيتها ووطئت بأيدي لا تعرف غير لغة الشراء والبيع وسوق الجواري ! وهو الطفل الذي لم يعرف امه بعد ولا اباه وضع اسمه في سجلات المحاكم كي ينتسب غصبا الي أب لا يعترف به !

هل المرأة كائن رغاي ؟!




هل المرأة كائن رغاي ؟!

عايز تشوف ظاهرة ؟؟ ..عايز تعاين بنفسك معجزة ؟!


يبقي تسيبني اشدك من ايدك كدا وامشيك معايا بعد الشغل .او ناخد اجازة ونركب ميني باص .. ويا سلام لو بنتين او اتنين ستات قعدوا جنب بعض ! شئ منتهي الجمال ..بحس اني مصطفي محمود في برنامج العلم والايمان ..وانا عمال اتابع واتأمل في الطبيعة واحس اني قدام ظاهرة مدهشة بتابعها عن قرب .


انك تشوف كائنين في الكوكب ده مش بيبطلوا كلام لمدة تزيد عن الساعة ..والله بجد ..اكتر من ساعة كلام متواصل وهات وخد ..لا والكلام متبادل من الطرفين مش بس مثلا واحدة بتتكلم وواحدة بتسمع ؟؟! لأ ده الكلام والسماع بيحصل في نفس الوقت .. قدرة عجيبة جدا لدرجة خلتني ابحلق في واحدة منهم في اخر موقف نفس بحلقة واندهاش العالم داروين وهو شايف قدامه حشرة من نوع نادر !


والحقيقة ان الموقف ده دفعني دفعا اني اقرا واتقصي وابحث عبر صديقي جوجل لأجد كلام مدهش ..الست بتتكلم في المتوسط في اليوم الواحد 20 الف كلمة !!! والرجل 7 الاف كلمة بس ! مش كدا وبس


دي الدراسات اثبتت أن المرأة بتتفوق على الرجل في بعض القدرات زي انها بتتذكر المواقف العاطفية واستدعاء أشياء من الذاكرة الرجل لا يعرف تذكرها وأن المرأة دائما دماغها في حالة تفكير مستمر بينما الرجل في حالة راحة مستمرة


وان المرأة باستطاعتها أنه تتكلم وتسمع في نفس الوقت ! بسبب القدرة العصبية عندها لانها تمتلك 30% من الاتصالات العصبية المخصصة للكلام فقط !


يعني دراسات كتيرة اثبتت ان المرأة ثرثارة ده اولا .. وانها كدا اكتر من الرجل ده ثانيا .. ثالثا الاسباب بقي لده زي مثلا : أن مخ الأنثي يحتوي علي 11 بالمائة من الخلايا العصبية أكثر من الرجل وبخاصة في المنطقة المسؤولة عن مراكز الإحساس والذاكرة وان الست بفضل هرمون الأستروجين بيخليها اكثر حركة وفكر وتواصل عن الرجل بكتير جدا ..اذن يبقي ده حق مشروع ليها انها تبقي رغاية !


هنا تحضرني الكلمة الشهيرة بتاعة فيلم العار علي لسان نور الشريف لحسين فهمي .. حقها ولا مش حقها ..


وطبعا هنرد زي ما محمود عبد العزيز رد عليه :


حقها يا ابو كمال !


ستات مصر .. ايه الاخبار ؟!



طبعا الست المصرية متفوقة علي قريناتها في كل زمان ومكان ..في الطب والحساب والكيميا وكمان دخول المطبخ وعمل الملوخية ده غير شغل البيت : )


حتي كمان في الرغي الدراسات اثبتت ان المرأة الشرقية والمصرية اكثر رغيا وثرثرة من المرأة الاوروبية والغربية وتتفوق عليهم بما يعادل – يعني زيادة عليهم – بـ 4 الاف كلمة في اليوم الواحد وطبعا العلماء تعاطفوا مع المرأة المصرية باعتبار ان ظروفعها هي اللي بتدفعها للثرثرة او الرغي والفضفضة .


يا سلام .. أد ايه المرأة المصرية عظيمة !


يعني الظروف خلت الست المصرية تتكلم كل ده طيب الرجالة جالها تخلف من الظروف اللي احنا عايشين فيها ..دحنا من اعلي نسب التدخين في العالم يا جدعان ! والمصيبة ان الراجل بيكتم في صدرة وبيسكت لغاية ما يطق لان معروف نفسيا ان الكبت ضار جدا بالصحة .. يا بخت ناس !


الرغي .. مفيد جدا للصحة !


علي الجانب الأخر اثبتت بردو الدراسات – دراسات يعني علم مش اي كلام – ان الكلام والفضفضة من الاشياء الهامة جدا .. الست بتفضفض وقت الخنقة ووقت التعب والضيق وبتتكلم مما يجعلها اكثر قوة وصفاء نفسي و قدرة علي مواجهة المشاكل .. حتي عند الضغط الشديد تفضفض بواسطة الدموع والعياط ..بينما يكبت الرجل ما بداخله ويكبت ..


ويكبت


حتي ينفجر في الأخر كما البالون وينزل علي مفيش ..ضغط وسكر وانسداد شرايين و قولون عصبي وما خفي كان اعظم .. الله يكون في عوننا .. مش زي ناس : )


خلصت الدراسة علي أن أن الثرثرة مفيدة للصحة، وذلك لأنها تطيل العمر وتغذي الروح وتساعد على التقارب من الآخرين .


يعنى المرأة تحب الكلام والرجل يفضل الصمت


وربنا كملهم ببعض فالراجل بطبيعته عصبى واثبت برده العلم ان لو واحد عصبى لقى الى قدامه ساكت بيزيد من عصبيته


فالست بكدا بتهدي الراجل . سبحان الله !


طب والحل ايه يا راجل !


هقولك علي النصيحة اياها والتي سيكون لها نفس مفعول نصيحة ادي ضهرك للترعة الشهيرة


ادي ضهرك للكتمان والسكته .. عمر ما هيجيلك انسداد ولا نقطة !


فنصيحة لكل رجل علي أرض مصر .. تكلموا وفضفضوا والا فستنفجروا ..


وان انفجاركم لعظيم !

شاهد بالفيديو : احمد حسام في البيت بيتك : لم اذهب للزمالك لعدم وجود عروض احتراف وانتظروا الزمالك الموسم القادم .





شاهد بالفيديو : احمد حسام في البيت بيتك : لم اذهب للزمالك لعدم وجود عروض احتراف وانتظروا الزمالك الموسم القادم .

صرح أمس احمد حسام ( ميدو) مهاجم منتخبنا الوطني و مهاجم ميدلسبرة الانجليزي السابق والمنتقل حديثا لنادي الزمالك المصري انه في قمة سعادته بانتقاله لنادي الزمالك .


واكد ميدو بان قدومه للزمالك في ظل وجود الصفقات الجديدة وفي ظل مجلس الادارة الجديد برئاسة ممدوح عباس .


كما ان ظروف الزمالك السابقة والتي زادت من تعطش الجماهير للبطولات . كل هذا يعتبر ظرفا مناسبا لوجوده مع الفريق وان هذا سببا رئيسيا لاتخاذه قرار الموافقة علي الانتقال للزمالك المصري علي سبيل الاعارة لمدة موسم واحد .


وكان ميدو قد ظهر امس في برنامج البيت بيتك علي التليفزيون المصري مع الاعلامي تامر امين واكد اكثر من مرة علي ان الروح سوف تعود من جديد لنادي الزمالك .


ونفي الفكرة التي تقول" انه قد اتي لنادي الزمالك لانه لم يجد عروضا اخري من اندية تهتم بانضمامه حتي الأن مؤكداً انه كان من الممكن ان ينتظر حتي اغلاق موسم الانتقالات في 31 / 8 القادم .واضاف انه من اكبر مهاجمي مصر في اوروبا ..احرز 75 هدفا في اوروبا خلال مشواره الاحترافي عبر ثماني اندية اوروبية . وان هذه الفكرة لا اساس لها من الصحة .


شاهد الحلقة كاملة وفيها ميدو يتحدث عن ظروف انتقاله للزمالك .. علاقته الان بعمرو ذكي بعد المشادات الحادثة بينهما مؤخراً . ظروف المنتخب المصري وحظوظه في التأهل لكأس العالم


تجدها للمشاهدة المباشرة والتحميل علي ثلاثة روابط :


حلقة احمد حسام ميدو في البيت بيتك


الجزء الأول 1 – 3



الجزء الثاني 2 – 3



الجزء الأخير 3 – 3


بائع الطرشي الذي أصبح سفيراً !




بائع الطرشي الذي أصبح سفيراً !

* اضحك .. مش هقولك أخر نكتة لأ .. لأن فيه في الواقع أنكت ! خبر بالنص زي ما هو بيقول " وافق البرلمان العراقي بناء على توصية من نوري المالكي رئيس حكومة الائتلاف الكارتونية على تعيين راجح الموسوي سفيرا للعراق في احدى دول جنوب شرق اسيا.


وكان راجح الموسوي قبل تعينه نائبا لمحافظ مدينة البصرة جنوب العراق يعمل بائع طرشي معروف لدى سكان البصرة. وقال مقربون من السفير الجديد انه ابدا رغبة شديدة في ان تكون الهند من نصيبه بسبب جودة نوعية البهارات والتوابل الهندية المعروفة على مستوى العالم والتي سبق للسفير وان تعامل معها وجربها خلال عمله كبائع للطرشي " !


بعد الضحك العميق اول حاجة المفروض يتعلق عليها هي : يعني ايه حكومة كارتونية ؟! ده أولا !


ثانياً بياع الطرشي عم راجح الموسوي بعد ما تحققتله امنيته وهي انه يبقي سفير من خلال توصية اي بالبلدي واسطة : الراجل بيتمني انه يقع الاختيار علي دولة زي الهند ( الراجل ميعرفش ان الهند من اقوي واكبر دول العالم واهميتها السياسية كبيره ) لان السبب في رأيه هو جودة البهارات والتوابل الهندية المعروفة علي مستوي العالم . صلاة النبي !


لا تعليق علي خبر زي ده الا حديث يقول : " اذا وُسِد الأمر الي غير أهلة فانتظر الساعة " اي بمعني اذا جلس الرجل علي كرسي مش بتاعه وتولي أمانة لا يستحقها فانتظر الساعة ! ننتظر بعد ان يتولي بائع طرشي سفارة العراق في دولة كبيرة بأسيا و واحد تاجر لحمة في مصر يمسك اكبر شركة انتاج سينمائي .. ان بعد كدا نسمع عن أسناد أمانة جامعة الدول العربية لعم شكري بتاع الجرايد !


* أعلن المرصد التونسي للحقوق أن طالب أسمه محمد إسماعيل الشويقي في الصف الثاني بكلية العلوم بمدينة المنستير ، قد طُرد من الجامعة التونسية لانه تضامن مع غزة خلال مظاهرة . قمة الرفاهية بجد يا محمد .. اوعي تزعل . في بلاد تانية اللي بيتضامن مع غزة فيها مش بس بيتطرد من الجامعة لأ ده كمان بيستكمل مده دراسته في المعتقل بنظام التعليم المفتوح !


* خبر جميل ومفرح نطالعه اليوم من اسلام اونلاين يقول افتتاح أول قسم أكاديمي بتركيا يدرس الإسلام للأجانب والقسم بجامعة انقرة التركية . أذكر قديما ان الافلام الأباحية التركية كانت مغرقة الفضائيات ..اما دلوقتي فتركيا انتقلت من حال الي حال .


تولي رجب طيب اردوجان الرجل المعجزة رئاسة الحكومة ليجعل تركيا صاحبة كلمة علي مستوي العالم وتنضم الي دول اليورو . ثم تفتح قسماً لتدريس الاسلام بجامعة انقرة .. علي عكس دولة اخري كانت دولة الازهر فأصبحت تفكر في افتتاح معهد للرقص الشرقي .. كانت تسمي بلد الالف مئذنة فأصبحت بلد المليون كبارية :) !


* كشفت صحيفة المصريون أن الكاتب العلماني سيد القمني – الذي أخذ جائزة الدولة التقديرية حديثا- الذي يدعي حصوله على درجةالدكتوراة في فلسفة الأديان متورط في جريمة تزوير خطيرة تمثلت في إقدامه على شراء شهادة الدكتوراة من مكتب أمريكي محترف في تجارة الشهادات المزورة بجميع صورها ودرجاتها مقابل مائتي دولار.


لا تعليق غير الحديث السابق . بائع مخلل يعين سفير . ومزور يأخذ جائزة الدولة التقديرية . اي زمن هذا ..


انتا فين يا عم شكري ، سيب النصبة بتاعة الجرايد وتعالي ، أمانة الجامعة العربية مستنياك !


* قالت صحيفة بريطانية إن لويز براون البالغة 91 عامًا هي أكثر قراء بريطانيا نهمًا، حيث استعارت نحو 25 ألف كتاب أثناء مسيرة حياتها .. معمرة تقرأ في حياتها 25 ألف كتاب .. والله الواحد زعلان علي نفسه !


* خبر رياضي جميل جدا . نكتة . ولن اعلق عليه لانه فعلا فعلا لايستحق التعليق .. فقط الضحك .. الضحك علي تركيبة التصريح نفسه لان فيها كلمات مينفعش تيجي مع بعضها في تصريح رياضي !


وهو عن اخر تصريح لحسن شحاتة يقول:


شحاته : لم أستدع ميدو للمنتخب .. طالبته بالالتزام والابتعاد عن التدخين فحسب ! : )

وزارة الـمـايـوهـات !









وزارة الـمـايـوهـات  !


أخر خبر قريته وعجبني جدا ..لدرجة اني مسكت اقرب حاجة تصلح للضرب في بيتنا وكان نفسي يكون تحت ايدي شخصية ما هتعرفوها لما تقروا الخبر .


الخبر بيحكي عن تقدم 50 نائب في مجلس الشعب بطلب احاطة لرئيس المجلس فتحي سرور بيطالبوا فيها باقالة وزير السياحة احتجاجاً علي قراره بمنع دخول السياح الاجانب الفنادق الخمس نجوم وحمامات السباحة بها الا بالمايوة البيكيني ! . يعني السايحة من دول متعرفش تخش حمام السباحة الا بالبيكيني ..!


مايوة قطعتين يعني .. طب والله الراجل جاي علي نفسه ليه مش عارف ..طيب متخليها قطعة واحدة احسن ولتكن نضارة ! وتسيب الباقي علي الهلاهولي كدا سداح مداح وحتي تبقي الفرجة كاملة يا جدع !


اقسم بالله العظيم يا جدعان ان الهوا بتاع مصر والمية بقي شكلهم فيهم حاجة مخلية الناس كدا ! شئ غير طبيعي ابدا .. ان هناك بني أدم خلقة ربنا زينا ..بياكل ويشرب ويعيش ويتعايش ممكن يفكر في حاجة زي كدا ..الا انه يكون مريض ! انه طالما مسئول فينفع من خلال سلطته يطلع قرارات في منتهي التخلف .ولا بتخدم اي حد الا اصحاب المصالح والاهواء الشخصية . ولولا اني محترم ومش بحب القاء الاتهامات جزافاً لكنت قلت ان الرجل ده يهودي .. او حد يهودي سلطه علينا علشان يعمل فينا كدا !


والغريب جدا ان اول سائحة جم يطبقوا معاها مثل هذا النظام ( واسمها كارولين ) في فندق كارلوس بمرسي مطروح .. السائحة مسلمة ..! اجنبية لكن مسلمة وهي من النرويج .. جات الفندق زيها زي مخاليق ربنا علشان تستجم وتنزل المية وتستمتع بحلاوة شمسنا وخفة ظلنا .. و هطل شعبنا اللي مستمر طول السنة ! فلقت الامن بتاع الفندق بيجبرها علي ارتداء البيكيني قبل نزول حمام السباحة لأما يمنعها من دخوله!


طبعا كان اول حاجة عملتها السائحة - بعد الحسبنة في سرها علي ناس هذا البلد الغريب جدا والأغرب من اي شئ اخر في المجرة – انها قامت بتقديم بلاغ في السفارة وشكوي ضد الفندق ووزارة السياحة نتيجة السلوك اللى اصابها بصدمة خلاها تقارن بين اللي بيحصل فى اوربا و مصر رائدة العالم الاسلامى – زي ما بيقولوا - وقلعة الوسطية الاسلامية والاعتدال الاسلامي !- زي ما بيقولوا يعني - وبعدها غادرت القاهرة وقررت عدم العودة اليها مره اخرى !



هنا السؤال بقي ... بجد لو واحد عنده اجابة ياريت يبعتلنا ! .. ايه غرض وزارة السياحة من فعل زي كدا !


هل مثلا الاخ الوزير الشقيق مقيم في فندق خمس نجوم وغرضه يشوف سائحة معينة بالبيكيني مثلا !! والله جايز !


هل مثلا احنا خدنا فكرة عن السياح انهم لازم يكونوا قالعين ظلط ملط ؟!


هل الناس اللي في الوزارة تعبوا من ستات مصر فقرروا انهم يشوفوا حظهم في اللحمة الاوروبي !


هل مثلا هما بيعتقدوا ان تشجيع العري ونشر الفاحشة مش هييجي علي دماغاتنا بالويل والعذاب من ربنا في الدنيا قبل الاخرة !


هل مثلا غايب عن ذهنهم ان كل فلوس السياحة اللي بتيجي دي منزوعة البركة ومفهاش اي فايدة لانها جت بالعري والفساد و هي نتاج لحفلات العري واستعراضات الشذوذ وحفلات ملكات الجمال اللي بتتم سنويا تحت رعاية وزارة السياحة ؟!


والنبي يا جماعة لو حد فيكم عرف يوصل لحد من وزارة السياحة ..يقولهم ان في مواقع و قنوات اباحية بدل المسخرة اللي عيني عينك اللي مضحكة علينا العالم كله او ممكن يعني لو معهمش فلوس للحاجات دي نتبرعلهم حتي يجيبوا مجلات حلوة اهي حاجة تسد شهوتهم او تطفي نارهم ..


او قولولهم يتجوزوا !

من يومياتي : شبكة أختي و ... مبروك جالك قلق ..!





من يومياتي : شبكة أختي و ... مبروك جالك قلق ..!

نحن في بلد ال 9 مليون عانس ! حقيقة لا شك فيها ولا مراء .. و الظروف المادية للشباب اصبحت أمراً صعباً والزواج في حد ذاته لمعظم ابناء جيلنا يعتبر التفكير فيه نوعاً من انواع المخاطرة الجريئة .. دعكم من ان الناس اصبحت تتقبل الوضع الراهن حيث ان اعمار الشباب في ازدياد مستمر .. و سن الزواج اصبح متوسطه سن الثلاثين .. دعكم من هذا فمن المعروف في مصر ان الاشياء الغير عادية أصبحت تعتبر – وهي المأساه – أشياء عادية ..


بعد كل تلك المقدمة الطويلة اصبح خبراً يقول ان هناك عريساً يطلب يد أختي مني ..خبرا مفاجئا وجديدا غريبا ً – دعكم من انه خبر سعيد فهذا لا جدال فيه !


يوم أمس كانت شبكة اختي الكبري .. حيث ان الله رزقني واللهم لا اعتراض بثلاثة من الشقيقات البنات تزوجت واحدة منهن قبل مدة ..اما الاخري ..وهي الكبري كانت خطوبتها أمس ..


الله يبارك فيكم فمبروك وصلت كما افترض ! الا ان امس يوم يستحق ان يسجل في يومياتي المعلنة . يوم غريب جدا .. مر بسرعة البرق رغم كل ما فيه من تعب بالنسبة لي .. فانا – ووالدي متوفي – لا اعتقد ان المسئوليات التي تقع علي كاهلي تتساوي مع من هم ليسو في ظروفي .. اي من يتمتع والدهم بالصحة ولم يذهب لجوار ربه بعد !


امس كان كل شئ تمام حتي الساعة الثالثة عصرا ً وانا اتخيل ان كل شئ تمام وبانها " هتعدي " .. ويا رب .. اصبحت اقول ... رجعت من الكلية وشئ مهم فيها وقد اديته – ولا تسألوني كيف – لاجد تلاً من المشاوير ورائي .. مشوار لبتاع الفراشة لأأكد عليه الميعاد واخذ منه التمام بتاع الحضور .. مشوار اخر لأستلم اشياء ضرورية لوالدتي لزوم الليلة ..


مشوار فلاني لأشتري حاجيات للمنزل .. ثم مشوار علاني لانه – يا للأسف اختي لم تجد التجهيزات الفلانية الخاصة بالمحجبات في الاتيلية الفلاني فكان لازم حد يجيلها مكانها اللي هيا فيه ويوصلها لمكان اخر به التجهيزات الملائمة ..دعكم من انه بعد ساعة سيكون هناك نفس المشوار لتوصيل اختي الصغيرة جدا اليها في الاستديو او الاتيلية ! موال من التعب وسط الحر الشديد أمس مع توتر شديد أرهقني نفسيا و عقلياً قبل ان يكون ارهاقاً جسدياً .


كل هذا عادي جداً .. الغير عادي هو ما حدث معي أمس من مشكلة بسيطة لكن غلسة جدا اعتقد نادراً ما تتكرر في حياتي ..


موضوع بوظان الكومبيوتر قبل ساعة بالضبط من مجئ الناس والمعازيم !


اعتبر نفسي من اهل المعرفة – وفوق كل ذي علم عليم – بموضوع الكومبيوتر والصيانة و الالمام بمشاكل الكومبيوتر سواء سوفت وير أو هارد وير مش هتفرق يعني .. الواحد ياما اتمرمط وبوظ حاجات في اجهزته واجهزة زمايله لغاية ما اتعلم !


امبارح ظبطت السماعات كويس وتمام واتأكدت من البرامج الي ممكن تشغل ملفات الصوت وكل شئ في مكانه ولا نقص او زيادة ,


قبل ساعة جائتني فكرة .. وياريتها ما جت .. اني انقل الجهاز كله الي البلكونة ليكون الصوت اوضح واعلي .


لا اعلم كيف يتقبل المنطق الألكتروني فكرة ان جهاز الكومبيوتر يبوظ من مجرد نقله من مكان لمكان !


الجهاز اصبح كقطعة الخردة لا ينطق ولا شاشته تظهر اي شئ وانا اتصبب عرقاً وتعبا وتوترا ً هيشتغل ولا مش هيشتغل .. فجأة صوت الرامات دوي علي هيئة صفارة عالية معناها ان هناك غلط في الرامات !


قلت جت سليمة موضوع رامات يعني هتتنضف وتتركب تاني !


ولأن المصائب لا تأتي فرادي كما تقول الحكمة الشهيرة .. فاستلمت بقي سيل من المشاكل ..


كارت الشاشة مبقاش يقرا والتعريف بتاعه شكله فيه حاجة !



خلصت من حل اول مشكلتين بعد قرن من الفك والتركيب والتجريب والاسطوانات و اعادة التشغيل :


لقيت الوندوز نفسه فيه حاجة مش تمام .. الوندوز فيه حاجة .. الوندوز وقع !


قبل ساعة بالضبط من مجية الناس اتحط في مثل هذا الموقف ! منتهي النحس الازلي ..كأنه عمل ومعمول علي سنام جمل ! واضح ان الحظ هيفضل طول عمره مصمم انه ميعرفنيش .وحتي لو لقاني في وشه هيعمل نفسه مش واخد باله !


فكرة قديمة وتقليدية جدا هي رفع سماعة التليفون وطلب واحد زميلي راجل جدع وطلع اجدع مما كنت اتصور انه ساب معايا الجهاز الخاص به الي منتصف الليل .. وهو المعاد الذي انتهت به الليلة وعدت علي خير ..


ملخص اليوم كله من وجهة نظري يتلخص في سؤال واحد .. هو :


ليه الكومبيوتر يبوظ في اللحظة دي – وهو مازال الي الأن جثة هامدة –


ليه معرفتش اصلحه رغم اني مصلح اجهزة كتير جدا .. ده حتي اجهزة صحاب صحابي كنت بصلحها !


اشمعني قبل ساعة من المعاد الكومبيوتر يضرب و يصمم يستموت معايا !


ايه الحكمة يعني من بوظانه في اللحظة دي بالذات !


ما علينا .. المهم ان الليلة عدت ..


علي خير


إلا شوية !

احترمي نفسك في لبسك .. جروب جديد علي الفيس بوك من اجل مجتمع اكثر حشمة !




احترمي نفسك في لبسك .. جروب جديد علي الفيس بوك من اجل مجتمع اكثر حشمة !

"احترمي نفسك في لبسك "


شعار جديد لشباب واعد هادف يعمل لنشر فكرة جريئة بأسلوب يدعو ولا يقسو.. والهدف هو مجتمع اكثر حشمة ..ومن اجل التصدي لظاهرة هي التحرش الجنسي بالمرأة وقبله التحرش المعاكس ايضا – اذا كنا نعتبر ان لبس الفتيات المثير هو الفعل وما يحدث هو رد الفعل – هدف ولا اروع وشباب محترم واعد وجد في الانترنت وسيلة لتحقيق شئ جميل .


" لو فى مصاصة عريانه ومش متغلفة ايه اللى هيحصل طبعا الدبان هيتلم ولو المصاصة متغلفة ومحبوكه كويس عمر ما فى دبانه هتقرب
ياريت الكل يفهم ويعرف احنا قصدنا ايه "


بهذه العبارة تحدد المجموعة هدفها ببساطة شديدة وفي اختصار وبتقريب المثال الي العامة – مع احترامنا للجميع فلا وجة للشبه بين الشباب والذباب ! - ويستمر محمد بسيوني مؤسس الجروب في التعبير عن اهداف المجموعة فيقول : " فى ظل الانتشار الرهيب للمعاكسات والتحرشات واصدار الكثير من الحملات التى تقوم بعلاج المشكلة من جانب واحد ومن ناحية واحدة والقاء اللوم على الولد متجاهلين تماما دور البنت فى انها سبب من اسباب المشكلة بل انها تعتبر السبب الرئيسى فى المشكلة


اصدرنا الحملة بتعتنا ( احترمى نفسك فى لبسك ) وكانت هى المفاجأة الكبرى هى انضمام الكثير من البنات الى الحملة معترفين بأن البنت هى السبب الرئيسى للمشكلة عن طريق ملابسها فهى التى تعطى الولد الفرصة لالتهام الفريسه مما تفعله هذه الايام من خلال الملابس الضيقة والعريانه والمحزقه


ووجهنا الكثير من الاسئلة ؟؟؟


ايه وجه الاستفادة من الملابس الضيقة والمحزقه والعريانه ؟؟ ماذا تضيف هذه الملابس ؟؟؟؟ ما مبرررات استخدمها؟؟؟


واصبحت الاجابة واحدة ::: دى حرية شخصية


فهل معنى الحرية الشخصية هى الانحلال عن القيم والمبادءى والتعاليم الدينية والالتزمات الدينية


بالتأكيد لا الحرية الشخصية هى الحرية التى لا تتعارض من المجتمع ولا تتعارض مع الدين وهى التى لا تقوم بأيذاء الاخر وتعالات الهجمات من الشباب بقول لو لبسك ده حرية شخصية -- احنا هنعكسكوا وهنتحرش بيكوم ودى كمان حرية شخصية فكلا المبررات هذه خطأة ولا تمس لعلاج المشكلة بشىء


فجاء دورنا لعمل المزيد من الوعى الاجتماعى والعلمى والدينى وهى تنبية البنات ما هى التزمات المجتمع وما هى تعاليم الدين ( مع التنبية بأننا لسنا اهل فتوة ولكن الكل يعرف ان تعاليم الدين هى ( الملابس لا تشف ولا تصف ) ولا نحتاج لمزيد من الادلة فهذا يكفى بالتأكيد


وجاء المبررات التالية


تعاليم الدين احنا عارفنها واللى هيحسبنا هو ربنا وملكش انت دعوة وخليكم فى حالكم وغضوا بصركم


وجاء الرد من الشباب احنا هنعاكس وهنتحرش والحساب عند ربنا ومسألة غض البصر بردوا حسبها عند ربنا زى ما امركم بالاحتشام وكل الحساب عند ربناوبكده بردوا مش وصلنا للحل واللى هيفكر يقول انت مالك هرد اقول


قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( من رأى منكم منكرا فليغيره بيده .. فإن لم يستطع فبلسانه .. فإن لم يستطع فبقلبه .. وذلك أضعف الإيمان ) صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم


----------------------------


حبينا نعرض عليكم اى واحدة ممكن ترد تقول ايه واى واحد هيرد يقول ايه واحنا فى جروبنا وحملتنا عاوزين نقول ايه ؟؟؟ .. تعالوا نتكلم بالامثلة الشعبية وتعاليم المجتمع وبعض التشبيهات الطريفة


1 - فى مثل شعبى بيقول ( كل اللى يعجبك والبس اللى يعجب الناس ) واعتقد ان اللى يعجب الناس اننا نمشى محترمين ومؤدبين


2 - تشبيه ظريف لما الحلاوة تبقى مش متغلفة وتبقى عريانه بالـتأكيد النمل والدبان هيتلم ولما تكون متغلفه كويس ومش باين منها حاجه طبعا النمل عمره ما هيقرب ليها لانه مش يعرف ايه اللى جواها


والحدق يفهم مين الحلاوة ومين النمل والدبان


3 - تشبيه حقير شوية اعتبار البنت حتة لحمة واعتبار الشباب كلاب ضاله فى الشارع


ولما الكلاب بيشوفوا حته لحمة قدمهم ايه اللى هيحصل بالتأكيد هي....


ياريت الكل يفهم ويعرف احنا قصدنا ايه


ونتمنى البنات تمشى فى الشارع فى لبس محتشم وفى امان علشان تروح شغلها ولا حد يفكر يقربلها "


في النهاية هذا هو رابط المجموعة علي الفيس بوك لمن يريد او تريد الانضمام ..


http://www.new.facebook.com/group.php?gid=24577302062


وهذا ايميل المجموعة لاستقبال الأفكار الجديدة .


http://lazeeez.com/qalam/e7trmy_n_f_lebsik@hotmail.com