كدبة ابريل .. وكل سنة وانتم كدابين !

الأربعاء، 5 أغسطس 2009





 


كدبة ابريل .. وكل سنة  وانتم كدابين !






 


اعزائي كل سنة وانتوا طيبين . الحقيقة معرفش علي ايه  بس هو الجو اليومين دول بيحسسني اننا في مناسبة ما  لست ادركها


الا اني اليوم بسؤال احد زملائي وجدت ان النهاردة اول ابريل . فافتكرت فورا ان ده اليوم العالمي للكدب المسمي بيوم ( كدبة ابريل )


الحقيقة اني اسمع كل سنة عن هذا الموضوع  الا اني كنت باعتبره عجيبة من العجائب يعني الي كل يوم الواحد بقي بيشوفها  وبيسمع عنها زي ما انا  النهاردة لقيت حتة ورقة في رغيف العيش وانا بفطر ! انما عادي يعني مدتش اهتمام بالموضوع !


انما هذا العام بالذات قررت اني ادعبس وراء هذه القصة ( قصة كدبة ابريل ) لاعرف الضبط ما معناها و قصة الاحتفال بهذا اليوم في اوروبا ايه !


قصة كدبة ابريل . صح ولا كدبة ؟!


اغلب الروايات المشهورة علي النت تسند كذبة ابريل في اوروبا وخاصة اسبانيا : انها جائت ايام الفتح الاسلامي لأسبانيا والاندلس . فقد  حار الاسبان في معرفة قوة الدين الاسلامي وتماسك المسلمين في قطعة من قلب اوروبا .. فبعد تفكير عميق توصلوا الي ان اسهل طريقة لاضعاف المسلمين الاسبان وخاصة الشباب  منهم  :  هي ارسال الخمور والسجائر الي اسبانيا  مجانا . وبالفعل بدأ الضعف والوهن يتغلغل في نفوس المسلمين واتجهوا للعربدة والبحث عن الملذات ..الي ان قضي الاسبان علي الاسلام بأسبانيا  شيئا فشئيا  وانتهي الأمر بسقوط الاندلس ثم غرناطة .بعد 800 عام وجود الاسلام بها


كان سقوط غرناطة بتاريخ 1 ابريل . الأمر الذي جعل الاسبان يطلقون علي هذا اليوم ( خدعة ابريل ! ) التي عرفت فيما بعد ب كذبة ابريل . ومن تلك السنة الى الآن وفي كل سنة يحتفلون بما يسمونه ( خدعة ابريل ) وهم باحتفالهم بذلك اليوم يعتبرون المسلمين حمقى !


وبغض النظر عن ان هذه القصة حقيقة او لأ ( عن نفسي شاكك في صحتها جدا ) الا ان العادة نفسها والشهرة الي خدتها  في اوروبا واصبحنا هنا نقلد هذه العادة علي سبيل المزاح:  ليس معناه علي الاطلاق ان  يوم 1 ابريل فقط  هو اللي بيبقي فيه  كدب مثلا !


فبالصلاه عالنبي الكدب اساسا  كل يوم بيبقي بالفدادين والالسنة قلما تنطق بالصدق الا نادرا  في استثناءات كدا بين الكدبة   والتانية او بين الكدبات  علي غرار التسلية بين الوجبات !


يوم واحد ابريل مقدس في اسبانيا دينيا اما في المانيا فهو يوافق يوم ذكري قائد الماني شهير  هو بسمارك


موسوعة جينيس تقول ان اليوم ده اكثر بلد بتكدب فيه هي رومانيا وبريطانيا . واقل البلاد استخدام لكدبة ابريل  هي كندا  


 



 


بتكدب في اول ابريل بس ولا في ابريل وغير ابريل ؟!


 


في رأيي الشخصي ان الناس – وانا منهم ــ  بتلجأ للكدب  مش علشان  هما جبنا مثلا او نتيجة للضعف الانساني في بعض الاوقات


بل ان الناس في رأيي تكذب لأن الصراحة بشكل ما لها وقع علي الآذان  مش كويس خالص يعني .وان الصدق رغم انه افضل . الا ان عواقبه بشكل ما في بعض الاوقات بتبقي غير مستحبة !


تخيل مثلا عم شندويلي قاعد مع مراته ومرة واحدة هيا بتسأله انتا ساكت ليه


فيقولها بكل سلامة نية  زي  محمد سعد ما صرح لصاحبه في فيلم كتكوت :


والله جعدتك غم يا غريب !


تخيل بقي مدام شندويلي ممكن تعمل في جوزها ايه وقتها ! والامثلة كثيرة


واحدة ضحت بحياتها علشان  عرفت اهلها انها بتحب ..مثلا !


واحد خسر شغله علشان اعترف لواحدة من زبائن الشغل انه بيحبها ومعجب بيها !


وغيرها من المواقف التي تستلزم ان الواحد يداري ما يعتمل في نفسه والا يصارح به اي أحد . ولو  سئل او وضع في موقف ما يستلزم الاجابة او التفسير فأنه يضطر الي الكذب !


غير ان هذا لا يمنع ان الكدب ممنوع اطلاقا عمال علي بطال . ففعلا  الكدب بدون داعي للحصول علي المال او  الشهرة او الظهور بمظهر جيد . الي أخره .  كل هذا  في رأيي يجعل صاحبه تدريجيا يخسر نفسه وينضم لقطيع الكدابين .


و  الشخص الذي يكذب مرة او مرتين لا يعتبر كدابا


كداب لغويا هي صيغة مبالغة علي وزن فعال ,  تفيد معني الاستمرار في عمل الفعل والانغماس فيه الي ان يصبح الواحد من فاعل الي فعال .. وهو الفرق بين كاذب وكذاب !


 


وفي الحديث



: يظل الرجل يكذب حتي يكتب عند الله  كذابا ,


وقد أحل الله الكذب في اوقات ثلاث


وقت الحرب  وعند الصلح بين الاصدقاء وبين الازواج بهدف استمرار الحياة  و مسايرة الاوضاع وارضاء الطرفين


يعني لو مراتك قالتلك انتا أمور  مثلا انتا شيك انتا كويس انا بحبك  كل ده   تبقي  عارف كدا الليلة ماشية ازاي J! 


وانتي كمان تبقي عارفة لو جوزك قالك انتي أمورة انتي سكر انتي دمك خفيف انتي زي القمر .  تعرفي علطول بردو  ان الله احل الكدب في المواقف الثلاث  وان  انتي بتشهدي فعليا موقف منهم J !


قبل ما اختم  لازم اقولكم علي اشهر كدبة في التاريخ  في رأيي


هي  كذبة تحت القسم  او التلفظ بالكذب تحت اليمين  .  وهي طبعا  كدبة الأخ  الشقيق بيل كلينتون . رئيس امريكا  الاسبق عندما كذب  رغم حلفانه انه و حياة الأخوة هيقول الحق في المحكمة وقال  انه ميعرفش مونيكا لونيسكي سكرتيرة البيت الأبيض   المتهم بالعلاقة الغرامية معها وانه ولا حتي سمع عنها في طبق اليوم !


طبعا كان كداب


 


 


وكمان قبل ما اختم  نسيت اقولكم اني  لما لقيت ورقة في الرغيف النهاردة وانا بفطر : ان الكلام ده محصلش


واني  كنت بكدب عليكوا :)


وكل سنة وانتوا طيبين !

0 التعليقات:

إرسال تعليق