مـزاجـك إيه ؟ سـادة ولا زيـادة !

الأربعاء، 5 أغسطس 2009





 


مـزاجـك إيه ؟ سـادة  ولا  زيـادة !










 


السلام عليكم يا قوم


اليوم  انا في مود نفسي لا يعكره صفو اي شئ .. ومن المستحيل ان ينرفزني اليوم احد !


غريبة هي النفس البشرية فهناك ايام تكون فيها حياة الواحد مليئة بالاشياء الجميلة والمفاجآت السارة ومع ذلك تجده بائس مبتئس  .مخنوق وتجي  تكلمه يقولك  مش عارف مخنوق ليه . ( ايام كتير بكون فيها كدا )  ايام اخري تكن عادية الا ان الواحد بيحس فيها انه عادي ومش فارقه معاه وانه مستحيل يتنرفذ  ولو شرب منقوع نرفذه من عند العطار ! ولا فارقة . أهو انا النهاردة  كدا !  لا مبالاه فظيعة  ..ولكنها رائعة  - حكم انا اول مرة اصاب بالحالة دي - فاليوم رغم انه  لسه من اوائل ايام الأسبوع . والشغل علي ودنه .. والجو   هنا في الحي العاشر   حار حرا  رهيبا كأننا في مكة  نعذب بأيدي كفار قريش .  حاجة فظيعة !


 و كمان النهاردة المواصلات كانت بسم الله ماشاء الله وصلت  شغلي بعد ساعة  والسواق كان بااااارد  وكانت الابتسامة علي وشه من  الودن للودن . وكان  بيقف لكل الناس رغم ان الميني باص  كان قطعة مصغرة  من مدرجات الدرجة  الثالثة  يوم ماتش بين الاهلي والزمالك !   وكان لا يستحمل ركوب احد !


ووصلت  الشغل علي المعاد بالضبط بالدقيقة والثانية . ورغم كدا لا توجد ادني درجة   من التوتر  عندي


 


 


الإيقاع الحيوى


عامل ايه  النهاردة !


سؤال  يبان سهل  وكلنا نجاوب عليه بإجابة واحدة سريعة تلقائية هي  : الحمد  لله !


الا انهم بالغرب وفي اوروبا و  الدول المتقدمة يتأنون  جدا في  الاجابة علي هذا السؤال فعندما يقول لك مثلا عم شندويلي عامل ايه ؟!


وتقول له الحمد لله بكل تلقائية رغم انك  وقتها ممكن يكون عندك مصيبة كبيرة  الا ان الأمر يختلف عندما يسأل  مستر جون  مستر فرانك ويقول له how do you do ?


او  : whats  up


وقتها يمكث  الرجلان وقتا لا بأس به في الكلام والتنفيس عن احوالهما معا


والسؤال دفع الكثير من العلماء الي القيام بأبحاث عن طبيعة نفسية الانسان  الي ان توصلوا الي ان  تتابع الحالات النفسية علي المرء  و تبدل الحالات المزاجية  .. بمعني اصح المود  الفلاني  في اليوم الفلاني كما نقول بالعامية  : كله ناتج من شئ اسمه : الايقاع الحيوي


او الدورات النفسية  داخل الانسان . دورة  عقلية واخري عاطفية ودورة  جسمانية


هناك ايام نكون فيها  في منتهي النشاط رغم اننا اكلنا قليلا  مثلا او نمنا  أقل من المعتاد


وهناك ايام اخري مهما  أكلنا وشربنا ونمنا واستريحنا  فتجد  الواحد  منا  بطئ  كسلحفاه  .كسلانا كـ فيل يوم  صباحيته .. بطئ  الفهم  ككثير من مخرجي المسلسلات  .. رد فعله ابطأ من مهاجمي منتخبنا الوطني   فماذا  حدث .


الجواب هو :  الايقاع الحيوي


عالم الماني  بيفهم  كدا  اسمه : وليم فيليس قام بابحاث ولاحظ ان الاعراض النفسية والبدنية بتتكرر كل  23 يوم و ان تلك  الدورات بتولد  مع مولد الشخص نفسه و  بتسير معاه بصفة منتظمة طول  عمره ..


بعد الحرب العالمية الثانية حاول  علماء من سويسرا الاستفادة من ابحاث فيليس في محاولة  منهم لزيادة كفاءة العمال وتقليل نسبة  الاخطاء والحوادث و قلدهم اليابانيين وعملوا الدراسات علي عدد من العمال والمتطوعين  الا ان الناس وقتها  ما اخدوش الامر بالجدية اللازمة  !


في هذا الوقت  وقعت  كارثة من اسوأ  الكوارث في امريكا  وهي انفجار طائرة مدنية  كاملة  بركابها وثبت ان  كابتن الطائرة  كان في اسوأ حالاته الحيوية  لما وقع الحادث ..وفي سنة 73 بدأت الدراسات الجادة اللي اثبتت  ان نوع العمل بيرتبط بالايقاع الحيوي


متكلمنيش  النهاردة !


الكتاب والادباء والموسيقيين يكونون في قمة نشاطهم  وابداعهم مع ارتفاع  منحني الدورة العاطفية والعقلية ..  اما اصحاب الأعمال البدنية فيبلغوا قمة   نشاطهم ونجاحهم  مع ارتفاع الدورة الجسمانية


حتى المجرمين لايرتكبون جرائمهم إلا فى الأيام التى ينخفض فيها إيقاعهم الحيوى جدا !


طبعا لمن يستغرب الكلام و يعتبره ضربا من الخيال العلمي احب انقل لحضرتك الصورة في هذه الايام .


اليابان في الايام دي بتدي اهتمام كبير جدا بالنظرية دي ..والغريب انهم قاموا بانتاج اله حاسبة صغيرة  مثل الآلات العادية  تكشف لحاملها  حالة ايقاعه الحيوي كل يوم  بالإضافة لتأديتها وظائف الآلة الحاسبة !


 


اما شركة  البرقيات في مدينة يوكوهاما  فتفرض علي خمسين في المائة من العاملين في قيادة دراجاتها البخارية واللي  بيعملوا في توصيل البرقيات إلى أصحابها أنهم يربطوا في ذراع القيادة بالدراجة البخارية شرائط حمراء وصفراء واضحة وفقاً لحالة إيقاعهم الحيوي ، فالشريط الأحمر يعني (إحذر السائق هو في أسوأ إيقاعه الحيوي) والشريط الأصفر يعني (انتبه السائق يمر بما قبل أو بعد أضعف حالاته) !!


يعني يجيلك الراجل  النهادة و هو ملون  احمر تعرف علطول  ان يومك اسود  منقط ببني  لو كلمته كلمة  معجبتوش !


هذا عن اليابان وغيرهم  وعن السر  في تقدمهم المذهل  وكل حاجة .  وطبعا لو جه اليوم الي  هنسيب فيه الموت علي العيش في الأفران والتفكير  - المرفه في رأي البعض  - عن الايقاع الحيوي  طبعا تبقي تقابلني .. انا ببقي  موجود يعني  بس انتوا تعالوا !


طبعا في المقال مش عارف اوضح اكثر لاني نفسي ملمتش بالموضوع  بشكل حتي شبه كامل


انما  بالبحث علي النت ممكن تلاقوا كتب ومقالات كويسة بتتكلم عن هذا المجال 


تحسب ايقاعك الحيوي  ازاي ؟!


 


عن  طريق اللينك ده :


 


http://www.facade.com/biorhythm


والموقع  اجنبي يقدم الحسبة دي لزوار الموقع .. وهناك طبعا لينكات لمواقع اخري كثير جدا ..يكفي انك تكتب في البحث كلمة  : biorhythm



حط تاريخ ميلادك واتفرج علي المنحنيات  مع  ترجمة طبعا أن :


Emotional:  بمعني الدورة العاطفية  او ايقاعك العاطفي


Physical:  النشاط الجسمي


Intellectual: الفكري


 


الغريب ان فعلا  لما عملت الحسبة دي  وجدت ان اعلي  معدل  لكل المنحنيات  هو الايام دي !



 


عامة ممكن تقوموا انتم بالحساب لانفسكم و نشوف هل فعلا الكلام  ده صحيح  .. وانك  مقتنع بيه أم  لأ !

0 التعليقات:

إرسال تعليق