منتخب مصر للفتيات !

الخميس، 8 أكتوبر 2009

منتخب مصر للفتيات !







تابعت امس كما تابعتم جميعا مباراة منتخب الشباب مع كوستاريكا في ربع نهائي كأس العالم



بعد نتيجة ايطاليا انا قلت اننا هنلعب مع اسبانيا او البرازيل او غانا نهائي كأس العالم ! فرغم ان ادائنا مع ايطاليا كان زي اداء منتخب مدغشقر في كأس العالم للكرة الشراب .. الا ان النتيجة طمأنتنا اننا ممكن نعمل اي حاجة !



اما امس امام كوستاريكا فتوقعت ان تكون النتيجة 5 صفر لمصر مثلا ... طبعا لانك غالب قبلها ايطاليا 4 .. ايطاليا اللي اسمها ايطاليا .. فما بالك بكوستاريكا التي هي تعتبر في كي جي وان كورة !



هذا غير انها دولة بلا تاريخ كروي اطلاقا وبلا اداء قطعا .. وهي الثالث في مجموعتها !



افاجأ أمس بمباراه نسخة طبق الأصل من مباريات علي شاكلة نادي شركة المكرونة بيلاعب اسمنت طرة !


مش ممكن تكون مباراة في كأس العالم ! ابداً



ويكون ده الفريق صاحب الارض .. صاحب الارض جماهيره تخطت ال 80 الف ولكن صوتهم ب 80 طفل !


اللي قاعد جمب زميلة بيشتم علي مستوي اللاعبين... والبنت اللي مع صاحباتها وهات يا ضحك اول ما الكاميرا تيجي عليهم ! ... واحد وخطيبته رايحين اكنهم داخلين سينما .. متفرجين فقط ... ست وجوزها وعيالهم وبتعملهم السندوتشات وبتصبلهم العصير في كوبايات بلاستيك اكننا في الحديقة اليابانية ..



ولا تحس اكنه استاد و ان المفروض ان الملعب يكون نار موقدة علي جتت لعيبة كوستاريكا اللي طمعانين فينا وطلعوا شكلنا وحش !



تاني نقطة هي نقطة الأداء ... اكنك جبت 11 بنت من مدرسة سنية الثانوية للتمريض و لبستهم تيشرتات المنتخب وادتهم اسامي ولاد ..حتي مش اي اسامي .. اشي اسلام .. تامر .. بوجي .. عفروتو ..! كأننا لسة في الكي جي !



مجرد 11 شبح بلا اي مجهود يذكر غير الفرجة علي الكورة بين اقدام لاعبي كوستاريكا عندما تكون معهم . هذا في الفترات القليلة التي هاجمت فيها كوستاريكا.. اما باقي المباراة فهي عبارة عن كرات عالية طويلة بالونية بلا اي خطورة حقيقية .. اول مرة اشوف فرقة ماسكة كورة 80 دقيقة من التسعين .. وتفشل انها تجيب جون ... ده الزمالك معملهاش !



السيد الأستاذ المحترم المبجل الفاضل السكرة العترة مدير المنتخب مستر سكوب اطال الله عمره .. اول مرة اشوف مدرب قاعد طول الماتش علي الدكة وهو مغلوب .. ومش هاين عليه حتي يقوم يتمشي من باب تذكير اللعيبة ان في مدرب ممكن يتكسفوا علي دمهم منه .. انتا غلبت اوتوفيستر مدرب الزمالك في ماتش ال 6 / 1 لما كان قاعد بردو علي الدكة بيمضغ اللبان وعلي وجهة حكمة القرود الهندية الثلاثة .. لا اري لا اسمع لا اتكلم .. !



داء الكرة المصرية في رأيي ومن الأخر هو الفردية .. الفردية سبب ضياع كل النقاط وكل المباريات في كل البطولات علي مستوي جميع المنتخبات ...



اللاعب الذي ينسي ان لعبة كرة القدم جماعية تعتمد علي 11 لاعب لتصل الي المرمي لا يستحق ان يلعب الكرة



الفردية هي التي تجعل اللاعبين لا يتحركون لبعضهم البعض داخل الملعب ولذلك لا تصل الكرة



الفردية هي التي تجعل لاعبي المنتخب يتشاجرون علي لعب الفاول الفلاني امام المرمي اكثر من مرة !



الفردية هي التي تجعل الكره والتربص عامل مشترك بين جميع اللاعبين لدرجة ان يفضل اللاعب ان يمرر الكرة للاعبي الفريق الاخر ولا يمرر لزميله !



اخيراً وليس آخراً المنتخب الحالي ليس سيئاً بهذا القدر .. فقط يحتاج لمدرب واعي ذو شخصية قوية يضع بصمته علي اللاعبين كما فعل جوزية مع الأهلي .. وليس مدرباً عامل دماغ لم يفق الا مع صفارة الحكم في الدقيقة 90 لتعلن فوز كوستاريكا و خروج منتخب مصر !

0 التعليقات:

إرسال تعليق